Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

tisdag 24 januari 2012

Skräck och kärlek

Först, ett STORT , VARMT TACK för alla gratulationer! Jag är uppriktigt överväldigad av alla fina ord och tankar ni har lämnat i kommentarerna här. Och jag hoppas att jag inte missat att svara på något av alla fina mail också. Det är helt otroligt vilka fina människor ni är allihop!
Jag menar det. Jag kan inte säga det tillräckligt många gånger, men ni vet hur glad jag blir: TACK!

Ja, sen blev det allt en liten bloggpaus så här i barnfödartider...
Och jag kan bara konstatera att det här nu kommer att bli en föräldrablogg mer än en ÄD-blogg. Däremot kommer nog vår ÄD att vara något som återges i mångt och mycket av mina tankar. Men vi får se. Here we go, en summering av de senaste dagarna:

Det absolut första (jag hade bara fått av henne ytterkläderna) som hände när vi kom hem från BB var att Mini, som jag tänker fortsätta att kalla henne här på bloggen, fick ett "anfall" där hela hennes lilla kropp spändes till ytterligheter och det kom gult, segt gegg ur munnen på henne. Och så beck i mängder.
Det var jag som höll i henne och jag fick panik. Höll henne framåt så att hon skulle kunna andas, men gegget var kvar i munnen och hon andades inte alls. Kroppen var stel som en pinne. Den lilla lealösa bebisen fanns inte i mina händer. Det var bara en enda stor, blå pinne och jag nästan spydde själv av rädsla. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Någonsin. Aldrig.
Mina tårar sprutade och jag minns att när hon väl andades igen så bytte vi blöja på henne och ringde BB. Tack och lov hade vi träffat en barnläkare innan vi åkte hem som berättade om att tarmarna på nyfödda kan ta en tid på sig att sätta igång och på en del så är det en slags propp som stoppar upp. När den lossnar så kan det bli med extra stor kraft eller så får man ta till hjälp för att den ska bort. Jag hade det i bakhuvudet när vi ringde men så fort de svarade i andra änden kom tårarna igen och jag gav luren till Fina M.
De förklarade att det inte är någon fara. Det gula gegget är råmjölk som blir "ystat" i magen och då blir det tjockt och klumpigt. Jaha, ja.
Becket vet man ju om men gul, trögflytande "lava" som ska fastna i halsen när tarmarna startar sin funktion på en nyfödd bebis, skulle jag också ha velat veta om... Och att en nyfödd kan krampa, bli blå och sluta andas när den där beckproppen lossnar. Det hade besparat mig en hel del oro.
Och nu tänker en del säkert "ja, men så är det att ha barn, nu får du leva med den oron resten av livet". Nej, det där var inte oro. Det var ren och skär skräck. Det önskar jag verkligen inte någon.
Kan också tilläggas att jag redan hade gråtit ca 20 gånger samma dag (baby blues?) och jag var verkligen inte i balans för en skräckupplevelse.

Så det gav oss, och speciellt mig, en ganska hemsk "komma-hem-upplevelse". Behöver jag säga att jag inte sov något alls den första natten?
Dagen efter, igår, hade jag lugnat ner mig och jag insåg att allt bara var en rejäl "kickstart" när hela tarmsystemet kickades igång. Men obehaget satt kvar. Natten till idag sov jag inte heller något. Jo, två timmar av utmattning på morgonkvisten. Hela natten gick åt att kontrollera att Mini andades och att hon inte råkade ut för det hela en gång till.
Idag blev allt mer normalt igen och allt har varit kanon. Precis så där som man VILL ha det. Så nog om det jobbiga.

Vad gör vi då? Inte mycket mer än njuter. Fina M sitter bara och beundrar sin dotter hela dagarna och så har han skottat. Han har servat mig också en hel del eftersom jag mest sitter och ammar och däremellan så äter jag och duschar. Typ. Eller beundrar vår fina dotter precis som Fina M. Allt annat är liksom bortprioriterat. Vi tar emot blombud och telefonsamtal. Det är allt.
Det enda besök vi haft är bästaste bästisen. Vi vill bara njuta av tiden och den vi så länge kämpat för, men till helgen ska vi öppna dörrarna för besök tänkte vi.
Apropå amning förresten, det är ett jäkla fokus på sånt märker jag men jag orkar inte oroa mig för om det skulle gå dåligt eller inte. Nu går det jättebra, tack och lov, brösten gör apont och det lever jag gärna med. Mini äter som aldrig förr. Det blir faktiskt inte så himla mycket tid emellan amningarna och det är ganska skönt. Allt går i Minis takt helt enkelt. Hon bestämmer. Vi bara är där för henne.
Visst ska vi väl försöka få in lite rutiner men just nu så handlar det bara om njutning av att hon finns. Tänk, hon finns. Vår lilla stora dröm finns här mitt framför oss. Jag är så kär, så obeskrivligt kär i vår lilla Mini.

Ärret av kejsarsnittet läker fint och jag rör mig ganska obehindrat. Avslagsblödningarna är nästan helt borta. Vi har bokat tid för hembesök från BVC och ska få en sista tid för koll hos BM också. Men min hjärna kan inte fokusera mer på sånt just nu. Allt som finns i mitt huvud är Mini. Gud, hon är så vacker!

Fan, nu ska jag böla lite av lycka igen.

KRAM

24 kommentarer:

  1. Välkommen hem, vad härligt att allt gått så bra! Hade själv fått panik om jag råkat ut för samma, mycket info man önskat att man hade.

    Njut av Mini och all tid som finns med henne, det är det vackraste som finns :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag får alldeles tårar i ögonen!! Så mysigt, så härligt, vad glad jag blir <3<3<3

    krama om er och njut riktigt ordentligt!

    SvaraRadera
  3. Åh så bra att allt har gått bra, men jiisses vilken panik jag hade fått om jag hade hamnat i den situationen som uppstod när ni kom hem.. tycker det låter som om du skötte dig exemplariskt :].

    Njut av eran lilla vackra dotter nu!! Ser fram emot blogginlägg från mamman Wilda :].
    massa kramar till er tre!

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att det gick bra till sist! Kan förstå din panik. Det känns som att allt bara blir svart och man kan inte andas, när något händer ens lilla skatt.
    Är lite nyfiken på vad Mini vägde när hon väl kom ut?:)

    Massa kramar åt fina er! Njut!! Och du, spänningarna i bröstet släpper efter ett tag, sen när mjölken har hittat "rätt takt". :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack!
      Det har jag helt glömt att avrapportera, vikten alltså.
      Hon vägde på pricken 3200 gram och var 48 cm lång.

      KRAM

      Radera
  5. Jag kan tänka mig vilken skräck du upplevde, men tur att det inte var något farligt.
    Dina ord beskriver så vackert hur mysigt och kärleksfullt ni har hemma. Njut varje sekund, äntligen blev ni föräldrar!!!
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken skräck! Fy för den.
    Jag minns den, skräcken, som lamslog mig helt och hållet när jag insåg att jag, bara jag, har ansvaret för denna lilla varelse som jag älskar så mycket att jag inte kunnat föreställa mig det innan.
    Känslan av att om jag slutar titta på den lilla så kommer han sluta andas.
    Hans liv ligger i mina händer.
    Det kändes som om man balanserade en glasboll i händerna.
    Jag känner igen den, känslan, och jag kan bara säga att (för mig - alla är ju olika) den kommer vara där, men den lägger sig och är inte så panikartad som när den först kom.

    Jag hoppas jag inte gav något ovälkommet råd eller något nu. Jag bara kände igen mig så mycket i det du skrev från första barnet och han fick förkylningsastma och fick svårt o andas när vi kom hem från bb.

    Välkommen hem Wilda och Mini.
    Allt kommer gå så bra!

    Stor stor kram!

    SvaraRadera
  7. Jag är så otroligt glad för din/er skull. Fasen att det faktiskt gick till slut! Fantastiskt :-)

    SvaraRadera
  8. Stort varmt grattis till det vackraste i världen! Tänk att du är mamma nu! Njut och njut! Kram

    SvaraRadera
  9. Stort grattis till er lilla Mini! Njut!
    Jag förstår skräcken, tur det inte vara någon fara.

    SvaraRadera
  10. Välkommen hem! Vilken hemmastatt ni fick. Hoppas allt flyter på nu. Kram

    SvaraRadera
  11. Åh men gud vad läskigt!!!! Hoppas du kan sova snart, oro hör ju till, men såna där skräckupplevelser hoppas jag ni slipper mer av. Välkomna hem! :)

    SvaraRadera
  12. Usch vilken otäck start. Skönt att hon mår bra. Och grattis till er fina Mini.

    SvaraRadera
  13. Tack! Era ord värmer verkligen.
    Nu ska vi bara njuta vidare. :o)
    Och skriva här så klart!

    KRAM

    SvaraRadera
  14. Du ett andningslarm är kanske ingen dum idé? Så du vågar slappna av?

    STORT GRATTIS till er fina dotter har följt er i det dolda av och till en längre tid!

    Erica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis igen!

      Jag håller med Erica om att ett andningslarm kanske är värt att fundera på? För mig räddade det mig från att få totalt psykbryt av sömnbrist. Jag var helt hysteriskt orolig. Det var lite för många års historia för att jag skulle kunna våga tro på det.

      Radera
  15. Usch, vilken skräckupplevelse! Jag förstår din känsla så väl! Theo hade affektkramper som liten och känslan vid första anfallet, när jag inte visste vad detta var, när jag "visste" att jag skulle förlora min son... Som sagt, det är mycket information man skulle vilja ha!

    Men vad härligt att ni bara myser och tar det lugnt! Helt rätt att prioritera som ni gör, världen där ute kommer finnas kvar!

    Grattis än en gång, till hela familjen!

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Fy vad läskigt! Förstår verkligen att du blev RÄDD. Jag blir typ rädd så fort det råkar komma upp en liten spya eller så. Vilken oerhörd tur att det inte var någon fara med lilla Mini.

    Känner igen mig i det du skriver om att vara huvudstupa förälskad i denna nya lilla familjemedlem. Grattis igen till er superfina tjej. Vad mycket hår hon har! :D KRAM

    SvaraRadera
  17. Ohhh så otroligt fantastikst ni har det! Jag håller med Esther - precis så kände jag när jag kom med sonen för snart 15 år sedan. Ren skräck bara av att kolla andningen. Sedan när kaskadspyorna började så var man matt - men det var också helt normalt. Det är nog som en del i naturens fantastiska uträkning att man ska vänja sig med att man är ansvarig för detta pyre :-)

    Ta det lugnt och njut av varandra nu - alla andra (inkl jag ) kan vänta. Otroligt många kramar

    SvaraRadera
  18. Usch, vilken start - så skönt att allt är bra nu! Stort grattis ännu en gång!! Nu ska jag också böla lite av lycka! :)

    Kraaaaaaaaaam!

    SvaraRadera
  19. Ja herregud vilken skrämselhicka... Usch. Men då vet jag det då... Stackars er som fick lära er den hårda vägen.

    Men underbart att allt är bra och att Mini mår fint =) Fortsätt njuta!

    SvaraRadera
  20. Först och främst STORT GRATTIS!
    jag är så otrligt lycklig för er skulle... harföljt er resa under en längre tid.. tyvärr har jag nog bara kommenterat nångång.. dumma mig.. men iallafall jag är så otroligt glad för er skull att ni äntligen fick er MIni!
    vi fick kämpa rätt länge med å få vår Oliwer inte lika länge som er.. men de har vart många tårar på vägen...
    men nu sk ani njuta och ta vara på varje dag! jag blir helt tårögd när jag läser om er lycka vet precis hur de känns! går inte att beskriva med ord...
    Hur man kan sitta och titta på sitt underverk en hel dag och gråta av glädje när de slår en att han/hon är min bara min!


    Massa kramar!

    SvaraRadera
  21. Blir helt skräckslagen när jag läser att hon slutade andas!!! Shit!! Vilken chock! Bra att du berättade, så att jag nu vet...

    Låter helt underbart att njuta av Mini!

    SvaraRadera
  22. HJÄLP vad läskigt med att hon slutade andas. Jag förstår din skräck. Eller förstår gör jag kanske inte riktigt, men kan tänka mig den. HJÄLP. Skönt att det blev bra.

    vad skönt att ni är hemma nu och att det flyter på som det ska. Massa kramar

    SvaraRadera